Mít odvahu a dobrého finančního partnera

Mít odvahu a dobrého finančního partnera  - obrázek
Mít odvahu a dobrého finančního partnera - obrázek

 Otevřít si lékárnu neznamená, že stačí rozumět pouze lékům a zdravotním pomůckám. Pokud chcete uspět na silně konkurenčním trhu, musíte svým klientům nabídnout víc. Nejen o tom, jak vyjít svým zákazníkům vstříc, si s námi povídala paní Jiřina Roučková, spolumajitelka dvou pražských lékáren.

 

Kdy byla vaše společnost založena a s jakou vizí jste ji zakládali?

Já jsem původně pracovala ve velké nemocniční lékárně. Do soukromého sektoru jsem odešla v roce 1994, což už bylo relativně pozdě. Když se totiž po revoluci rozdělovaly veřejné lékárny, většinou je zprivatizovali ti, kdo tam pracovali. My jsme byli nuceni vybudovat úplně nové lékárny, jak se říká, „na zelené louce“. Měli jsme tenkrát vizi vybudovat síť lékáren tak, aby byla konkurenceschopná. Jedna malá lékárna může totiž hůř konkurovat jak cenově, tak i co se týká provozu. Například v létě se hůř vykrývají dovolené, když je k dispozici víc lidí, spíš se toto období překlene a zachová se plný provoz.

 

Každé začátky podnikání jsou těžké, jaké byly ty vaše? Co vám v začátcích nejvíc pomohlo?

Začátky byly drsné, vlastně jsme nikdo netušili, do čeho jsme se pustili. Záhy jsme pochopili, že nám pouze jedna vysoká škola nestačí. Kromě odborných znalostí jsme potřebovali i znalosti z ekonomie a z právní oblasti. Musím přiznat, že jsme tenkrát například měli slabé znalosti o bankovnictví, ani jsme netušili, jaké bankovní produkty můžeme využít. Překlenout počátky nám pomohly distribuční firmy, které nám posouvaly splatnost faktur a zvýhodnily nám tzv. zavážecí dodávky – ať už časově nebo finančně.

 

Co všechno tedy dnes svým klientům vlastně nabízíte?

Dnes provozujeme dvě lékárny – jednu na Vinohradské třídě a jednu na Spořilově. Výhodou první lékárny je, že se nachází ve spádové oblasti Vinohradské nemocnice, kde jsem vlastně kdysi začínala. Navíc dnes provozujeme i naše „miminko“ – internetový obchod. Tuto službu naši zákazníci velice oceňují. Mohou si zde v klidu najít, co potřebují, vše srovnat a řádně prostudovat. A nám se díky e-shopu vyprodají staré zásoby a navýší se nám prodeje.

 

Ve vašem oboru musíte čelit neustále rostoucí konkurenci. Co děláte, aby vám zákazníci zůstali věrni?

Klientům nabízíme především kvalitní odborné poradenství. Naši zákazníci jsou zvyklí telefonovat nám do lékárny pro radu, ozvou se vždy, když mají nějaký problém či zmatek, když mají nový lék nebo prostě jen zapomenou, jak léky užívat. Nebo se jen chtějí poradit, např. když má malé dítě teploty, maminka volá, co má honem koupit. Dále si u nás klienti mohou objednat léky předem telefonicky. Když pak přijdou do lékárny, mají jistotu, že je pro ně již máme připravené a nemusí chodit dvakrát. Našim starším, imobilním či nemocným zákazníkům dokonce léky zadarmo vozíme. Přirozeně monitorujeme ceny konkurence, abychom mohli svým klientům nabídnout zboží za opravdu výhodné ceny. Dále se snažíme nabízet co nejširší sortiment, na který jsou již naši zákazníci zvyklí. A pokud něco zrovna nemáme, samozřejmě to pro klienta velice rádi objednáme.

 

Pro každého podnikatele je velice důležitý spolehlivý finanční partner. Vy spolupracujete s Komerční bankou. Jak dlouho již tato spolupráce trvá?

S Komerční bankou spolupracujeme již od samého začátku našeho podnikání od roku 1994. Tato banka pro nás vytváří finanční zázemí, na které spoléháme. Máme výborné vztahy s našimi privátními bankéři. Vím, že když mám jakýkoliv požadavek, projdou si naši historii a vypracují pro nás tu nejvýhodnější variantu. Na Komerčce dále oceňuji její pokrytí – kamkoliv jdu něco vyřídit, mám jistotu, že bude v blízkosti jejich pobočka. Vyhovuje nám i její otevírací doba a přehledné výpisy, což také není vždy samozřejmost.

 

Jaké produkty od Komerční banky dnes využíváte?

U Komerční banky máme zřízené běžné účty, máme od ní zavedené i platební terminály. Všem podnikatelům vřele doporučuji některý z jejích podnikatelských balíčků. Výhodou jsou nízké poplatky za vedení účtu. Balíček dále nabízí internetové bankovnictví a platební kartu, opět za výhodně snížené poplatky. Komerční banku navíc využívám i na správu svých osobních financí.

 

Zmiňovala jste platební terminál. Co vaší společnosti přinesla akceptace platebních karet?

Akceptaci platebních karet vnímám jako samozřejmou službu zákazníkovi. Dotazy na možnost platby kartou vznášejí naši klienti opravdu často. Dnes už není možné říct: „My karty nebereme, za rohem je bankomat.“ Navíc přijímání platebních karet je výhodné i pro podnikatele. Významně se tím navýší prodeje, zákazník totiž není u nákupu limitován výší hotovosti ve své peněžence. Další výhodou je fakt, že se nám v pokladně nehromadí hotovost, což oceňujeme z hlediska bezpečnosti. Peníze bez komplikací dorazí přímo na náš účet.