Prostředí vhodné pro rozvoj dítěte

PROSTŘEDÍ VHODNÉ PRO ROZVOJ DÍTĚTE - obrázek
PROSTŘEDÍ VHODNÉ PRO ROZVOJ DÍTĚTE - obrázek

Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá zejména v prvních rocích života rozhodne o mnoha aspektech jeho života – povaze, dovednosti komunikovat, učit se matematiku i sporty a mnoho dalšího.

Všechny tyto aspekty jsou řízeny naším mozkem a právě první okamžiky, týdny, měsíce a roky života jsou obdobím, kdy se mozek rapidně rozvíjí a doslova nasává vše ze svého okolí. V tomto období dítě neumí „vypnout“ a vybrat si, co se bude učit a co ne. Absorbuje vše včetně toho nepotřebného. Období, kdy si bude vybírat, co si v mozku ponechá a co ne přijde později, až zhruba s počátkem školní docházky.

Pro rodiče je toto období ohromnou příležitostí pomoci dítěti v tom, aby dosáhlo svého potenciálu. Mnoho rodičů si ale také uvědomuje ohromnou odpovědnost připravit dítěti správné prostředí k tomu, aby „se něco nezanedbalo“ v tomto neopakovatelném čase a propadá panice.

Tady je dobré si říct, že prostředí, na kterém tak záleži rozvoj dítěte, má dvě hlavní složky – fyzickou a emoční. Často rodiče na emoční složku zapomenou a řeší hlavně to, jak by měl vypadat pokojíček dítěte, jaké hračky by dítě mělo mít, v čem ho vozit nebo nosit. A přestože toto jsou vše důležité aspekty celkového prostředí, ukazuje se, že emoční složka prostředí může mít větší význam.

Pokud patříte k těm, kteří si spíše dělají starosti z vytvoření dokonalého prostředí pro vaše dítě, než abyste v tom viděli příležitosti, bude lepší je odložit. Strach a nejistota jsou velkými nepřáteli spokojeného domova, který je první a nezbytnou ingrediencí ideálního prostředí. Z mnoha vědeckých studií z posledních let totiž opakovaně vyplývá, že to, co děti nejvíce potřebují je láska – zdá se, že Beetles měli naprostou pravdu, když ve svém hitu zpívali „All you need is love.“

Ukazuje se například, že láska a láskyplné prostředí jsou nezbytně nutnou ingrediencí rozvoje inteligence dítěte, a to i v tomto unikátním období. Je to proto, že v okamžiku, kdy mozek zaznamená stres nebo jakékoliv nebezpečí, proces učení je rázně ukončen biochemickou reakcí, která přesune soustředění mozku do pozice sebezáchovy a obrany. Dítě, které se cítí ohroženo, soustřeďuje veškerou svou pozornost na tento pocit a nezbývá mu kapacita na to, učit se něco nového. Láskyplné prostředí má tedy pro dítě význam daleko přesahující jeho emoční rozvoj.

Více informací o tom, jak vytvořit respektující a láskyplné prostředí, jak zvládat své emoce i emoce dítěte a o tom, jaké aktivity můžeme doma dělat s miminkem či batoletem, najdete v nové knize o výchově s názvem S láskou i rozumem, kterou v létě vydal Albatros Cpress a během pár měsíců byla rozebrána a již jde do druhého vydání.

Více na www.slaskouirozumem.cz