Rady venkovského lékaře 60.

Rady venkovského lékaře 60. - obrázek
Rady venkovského lékaře 60. - obrázek

Dětská duše není něžná, není jemná a nemusí být vůbec krásná. Snad můžeme říci, že je čistá. Rozumí se: nepopsaná, nezformovaná. Zatím je krutá jednoduchostí pojímání světa. „Proč máš krátkou ručičku – protože jsi mrzák?“ Není za tím nic zlého, ni záludného, jen přímé, černobílé dětské vidění světa. Strašně záleží na tom, jaké budou na čistých stránkách zápisy.

DĚTSKÁ DUŠE

Nejhorší je to, když k tělesné síle a praktické sociální vyspělosti zůstane ta přímočaře krutá dětská duše. Zatím to jde. Trpí jen spolužáci. Každá třída má svého tlustého premianta s brejličkami, do kterého se ostatní duševně i tělesně strefují. Dětská duše žádá přímost. Snese i tvrdé postoje, ale jednoduše spravedlivé a čestné. Proto ta „úspěšnost“ různých chlapeckých internátních škol. Jde ale o třaskavinu v rukou vychovatelů. Pod rouškou přímosti a spravedlnosti je možno vtiskovat do nepopsaných stránek dětské duše fašismem zavánějící názory a postoje.

Tohleto zapisování do dětské duše je strašně důležitý úkol všech, kteří se s dětmi denně setkávají. Rodina by jim měla vepsat správné vzorce vztahů mezi rodiči a dětmi. Měla by naučit něco o hodnotě lidské práce a jí získávaných hodnot. Měla by ukázat nutnost obětovat se, ustupovat a rozdávat se v zájmu udržení smečky pohromadě. Moc v takovém zapisování pomáhá hodně početná rodina a zvířecí členové rodiny. To umožňuje pěstovat lásku – jako odměnu za obětování a odpovědnost.

A co škola? Ta by měla do duše zapisovat toleranci. To, čemu se učeně říká patřičné sociální vzorce. Lidově řečeno: jak se správně chovat k druhým, jak komunikovat s lidmi, jak nezůstat sám jako odstrkovaný ani jako odstrkující. Je nutno všemi prostředky potírat hlavně tendence k týrání slabších, nositelů jiné barvy pleti, jiného náboženství a jiného názoru. Zardousit šikanu v každé podobě. Strašně těžký úkol v čase, kdy svět okolo dítěte tvrdí, že nejlepší je ten, kdo má nejtvrdší ránu, největší pistoli a nejlepší auto, i když kradené. Kdy ideálem není být čestný, ale úspěšný, přičemž obě tyto vlastnosti se často vylučují.

Další obtíž vyplývá z toho, že pro vychovatele jsou modely dětských skupin postavené na hierarchii fyzické síly velmi pohodlné. Je to jedna z nejhorších věcí, která se vychovateli může přihodit, protože škody napáchané na dětské duši tímto typem výchovy, nebo spíše zrůdné samovýchovy, vedou k přípravě členů budoucích gangů. Takže pozor, páni učitelé, nepíšete jen deklasifikačních archů a na tabule, ale i do dětských duší. Víte to?

Zdroj: Doc. MUDr. Ivan Novák, CSc. - Rady venkovského lékaře

Témata: