nízké sebevědomí

26. 8. 2013
otázka
Dobrý den, Obracím se na Vás s problémem nízkého sebevědomí mého 8 letého syna. Pro nastínění prostředí, ve kterém vyrůstá - má dva brášky 5 a 3 roky, choval se k nim moc hezky (až v poslední době ne, k tomu se dostanu dál), jeho žárlení vždy směřoval na nás, jim nikdy neublížil. Syn je odmalička stydlivý, vždy mu chvilku trvalo, než se v novém prostředí rozkoukal, pak ale vždy normálně fungoval. Rád dělá věci s rozmyslem, když má například vystoupit před dětmi i před úplně cizími lidmi s něčím co má připravené (projekty ve škole, besídky, dramatický kroužek, přehrávky v hudebce), působí vždy suveréním dojmem a říká, že se těší, a řekla bych, že si to fakt užívá, ale když třeba přijdeme do společnosti dětí, které nezná, najednou neví, co říct, raději začně něco řešit se mnou nebo s někým koho zná, nebo v horším případě začne dělat blbosti nebo něco co se nesmí, pitvoří se, říká sprostá slova, jako by na sebe chtěl nějak upozornit, akorát že na to jde úplně špatně. Naopak, když je s dětmi, které zná, bez problémů si s nimi hraje. Dále nerad dělá věci, o kterých si myslí, že je dostatečně neumí. Není příliš sportovně nadaný, když tedy kluci hrají fotbal, do toho se mu moc nechce, i když myslím, že by chtěl, jen se bojí, že to bude kazit. Je na sebe hodně přísný, nezapojuje se do věcí do okamžiku, kdy má pocit, že už vnich bude dobrý, příklad příprava představení na besídku, nejdřív jen pozoroval a poslouchal ostatní, a co mu říkali, že bude jeho role, až po pár dnech, kdy zřejmě usoudil, že už to zvládne, zapojil se a byl perfektní. Rád se předvádí s věcmi, které umí, k našemu překvapení ho třeba hrozně baví dramatický kroužek. Syn je hodně chytrý, má úžasné logické myšlení, rád chápe věci kolem sebe, když po něm něco chceme, musíme mu „logicky“ vysvětlit proč, například mléčné výrobky jíme protože dávají tělu vápník, ovoce vitamíny a jak to v těle přesně funguje, pak se to naučil jíst... Ve škole byl zpočátku stydlivý, když se ale seznámil se spolužáky, stydlivost odpadla, v učení byl aktivní, protože většinu učiva první třídy víceméně znal a cítil se „silný v kramflecích“, rozšířil to o pár nových poznatků. Ve druhé třídě už přibyly nové věci. Je chytrý, má logické myšlení a co slyší umí prakticky použít, nemá tedy s učením žádné problémy a celou látku zvládl, ale už zmizela jeho aktivita, s jakou pracoval dřív, teď víceméně čeká, co dostane za zadání a to udělá, i když má možnost po zvládnutí toho povinného věnovat se něčemu co ho zajímá hlouběji. Má ale problémy s chováním. Někdy má tendenci vyrušovat spolužáky, to ale považujeme za nejmenší problém, s tím si paní učitelky poradí, co mě trápí je jeho chování k některým spolužákům. Má dost kamarádů a ti ho mají rádi, a on toho někdy využívá a navádí je k lumpárnám, k některým dětem se chová vyloženě zle, neubližuje fyzicky, nemá rád násilí, ale ubližuje slovy, vybere si někoho, kdo se mu nelíbí, nadává mu, je na něj zlý, schovává mu věci, organizuje ostatní, aby to taky dělali... Chodí do školy, kde paní učitelky mají přehled o fungování kolektivu a tak to s dětmi řeší, nerozdávají černé puntíky. Řekla bych, že to syn chápe, ale je to „silnější než on“, jako by se neovládl. Vím, že syn není zlý, má dobré srdíčko a mám načteno, že agresivní chování pramení většinou z nějaké vnitřní úzkosti, nespokojenosti sám se sebou. Myslím, že to je synův případ, často o sobě říká, že je blbec, když se mu něco nepodaří hned, vzteká se a nadává si, že všichni ostatní to určitě umí hned, naše ujišťování, že tomu tak není, je k ničemu. Žárlí, na brášky, na děti, co jsou v něčem dobré, když například pochválíme brášku, jeho reakce je okamžitě - Hm, takže já jsem blbej, ...ošklivej, ... mě to nesluší atd. V každém jakoby vidí konkurenci, nějaké „ohrožení“ jeho pozice. I k bráškům se teď chová hůř, nadává jim, užívá si potají je navádět co mají dělat špatného Má tendenci se srovnávat s ostatními (bohužel většinou je on ten horší), i když my to nikdy nedělali, ani ve škole to nedělají. Na nás je protivný, když mu připomeneme, že ještě nemá hotovou nějakou povinnost. My bychom mu strašně rádi pomohli, ale nevíme jak. Naše chvály a ujišťování moc nefungují. Říkáme mu pořád, že každý člověk je jiný, každý je dobrý v něčem jiném, každý má na světě své místo, on si ale pořád jede svou. Občas přihodíme i nějakou historku z našeho dětství, kdy se nám něco nepodařilo a jak to nakonec dopadlo. Naopak dělá pak spoustu blbostí, schválně učí brášky blbosti, a to zase říkáme, že je třeba chovat se jinak, tak ve finále mu spíš říkáme co dělá špatně (byť pozitivně – co je třeba dělat jinak), on si to ale vyloží tak, že je „blbej“, jak si stejně myslí. Tak to asi nejde, na jednu stranu mu říkáme že je prima a vzápětí že se má chovat jinak. Je něco, co pro něj můžeme udělat, aby si začal věřit? Nebo je třeba vyhledat pomoc odborníka, který mu pomůže? Hodně jsem přemýšlela, zda taky my na tom neneseme vinu a bohužel mě napadají věci, které bych dnes určitě dělala jinak a trápí mě, že jsem o tom nepřemýšlela dřív. Teprve když začal chodit do školky a objevily se problémy, začala jsem víc přemýšlet, do té doby jsem brala věci jako víceméně dané, bylo to tak za nás, bude to tak i teď, děti ve školce pláčou, je to normální... Věřila jsem spíš ostatním (např. učitelce ze školky),zlobila jsem se, když se nechoval, jak bylo od dětí očekáváno, nedocházelo mi, jak mu můžu ublížit tím, že se ho nesnažím pochopit, nebili jsme ho, ale myslím, že to že se zlobím pro něj bylo hrozné. A bojím se, že tím jsem podpořila jeho přesvědčení, že se od něj očekává být dokonalý a on teď neví, co se sebou. Dodnes myslím, že má strach, že se na něj budu zlobit, když něco provede, říká, aby se to neříkalo mamince, nevím, jestli chce i přede mnou být dokonalý, i když mu pořád říkám,že ho mám ráda i když se na něj zlobím. Po půl roce „trápení“ jsme tehdy změnili školku, nejdřív byl ustrašený z té staré, bál se,když chvilku neviděl učitelku (v té staré je nechávali samotné), bál se cokoliv udělat bez dovolení, brzy se ale rozkoukal a konečně chodil do školky rád, pak až zhruba poslední školkový rok se začaly hodně měnit paní učitelky, s nimi i pravidla, on už tam byl za „mazáka“, děti ho měly rády, „poslouchaly“ ho a tehdy se začal chovat ošklivě k některým dětem, hlavně slabším, naschvály dělal i některým učitelkám, které neměl rád, nebylo to ale nic tak strašného, co by se nevyřešilo nějakou společnou schůzkou a pak byl klid. Hodně nadějí jsme vkládali do školy, kam se těšil a první třída proběhla kromě běžného klučičího zlobení dobře, až teď ve druhé, místo, aby se situace zlepšila, začal se chovat jak už jsem psala výše... Přitom na první pohled by se zdálo, že nemá důvod nevěřit si, máme ho rádi, bráškové k němu vzhlížejí, je velký, hezký, má kamarády, kteří ho mají rádi... Kdybychom mu tak viděli do té jeho hlavičky... Možná jen pro doplnění, já jako dítě byla taky strašně stydlivá, ale takto jsem to neřešila... Předem moc děkuji za odpověď, Míša
odpověď
Dobrý den, zdá se, že syn "je v pohodě", dokud si je jistý (první třídu měl v malíku, teď už je možná občas nejistý....). Zdá se, že dokud má nad situací kontrolu, je vše v pořádku. Pokud ji nemá, snaží se ji získat někdy i nešťastným způsobem. Myslím si, že by stálo za to vyhledat odbornou pomoc. Asi bych volila rodinnou terapii - nejde o to "léčit" syna, ale pokusit se porozumět situaci u vás doma, prohlédnout si, co mu dává pocit jistoty a co ho naopak znejišťuje.... Odkud jste? Pokud jste z Prahy a okolí, mohu Vám nabídnout osobní setkání, prohlédnutí si celé situace a hledání, jak syna podpořit. Dana
Mgr. Danuše Jandourková

Poradna nabízí pomoc s řešením Vašich psychických a psychologických problémů přicházejících v období těhotenství, porodu a mateřství.

Počet odpovědí: 2586
Další dotazy
3. 11. 2021
otázka
Dobrý den, začínám se upřímně nenávidět za to, jak jsem nervózní a někdy až zlá. Mám 5 letého syna a a dvojčata rok a půl. Jsem na ně de facto sama. Určitou čas dne jsem nesnesitelná na děti i sobě samé. Miluju je nade vše a nevím jak řešit tlak,...
odpověď
Dobrý den, i z vlastní zkušenosti vím, že nejvíce nás v trpělivosti limituje únava.  Píšete, že jste na děti prakticky sama - umím si představit, že je to pro Vás opravdu náročné. Asi bych Vám doporučila myslet hlavně na odpočinek - chodit...
9. 9. 2021
otázka
Dobry den, pani doktorko, rada bych si od Vas nechala poradit v nasi situaci. Mam čerstve 3leteho syna a 4mesicni miminko. Jak uz to byva, syn trošku na miminko zarli, s tim jsme počítali - pres den se občas dozaduje pozornosti, ale to zvladame,...
odpověď
Dobrý den, žárlivost dítěte při narození sourozence je naprosto normální. Divné je spíše to, pokud ji u dětí nepozorujeme. Je dobře, že mu věnujete čas, že Vám s miminkem pomáhá - zkuste si občas udělat čas jen pro něj....mimino dejte tatínkovi nebo...
9. 9. 2021
otázka
Dobrý den, prosím o radu ohladně třetího potomka. Manžel by měl zájem ještě o jedno dítě, prostor i finance máme, ale mám strach ze své psychiky. Po obou dětech I při těhotenství sem měla psychické problémy a děti se naučila mít ráda až nějakou dobu...
odpověď
Dobrý den, vašim obavám z dalšího těhotenství rozumím. Nezbude Vám ale asi nic jiného než dát na váhy všechna pro a proti a rozhodnout se. Pokud byste se rozhodla pro další miminko, rozhodně bych doporučovala vyhledat pomoc - někoho, kdo by Vás po...
9. 9. 2021
otázka
Dobrý den paní magistro, obracím se na Vás s již déle neutichajícími obavami o miminko. Jsem ve 32. tt a má nám přijít na svět třetí dítě. Bohužel poslední dobou mám obavy, aby bylo vše v pořádku. Těhotenství se dvěma malými dětmi není poklidné,...
odpověď
Dobrý den, obávám se, že chtít od sebe zbavit se všech obav je velký a téměř nereálný úkol. Vaše obavy jsou spojeny s konkrétními událostmi a jsou tak srozumitelné. Myslím si, že zbavit se jich nejde, člověk je může jen eliminovat. Snižovat úzkost (...
30. 8. 2021
otázka
Dobrý pani doktorka, malý má 19 mesiacov, 1,5 mesiaca chodí do jasličiek. Odvtedy začala silnieť separačná úzkosť. Musím byť stálena blízku,nechce sa odniesť nikomu inému na rukách. V jasličkách nemal problém zostať, podľa mňa sa aj teší, lebo sám...
odpověď
Dobrý den, věk, kdy dítě bez problémů zvládne odloučení od matky, se liší. Pravda je, že zralé k tomu jsou spíše děti starší - cca. někde kolem třetího roku věku. Pokud je nutné, aby syn do jesliček chodil, zkuste třeba, zda by nepomohlo, kdyby ho...
30. 8. 2021
otázka
Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. Mám léčené OCD a už druhý den se šíleně trápím s jednou úzkostí, i jsem kvůli tomu nemohla spát a vlastně se nemůžu soustředit pořádně na nic jiného. Byli jsme na návštěvě u tchýně a tchána a tchán se koupal se...
odpověď
Dobrý den, pokud se jednalo o jednorázový "hloupý vtip", pak se určitě nic neděje. Myslím, že i děti tak trochu vytuší, kdy je něco legrace a kdy to myslíme vážně. Rozhodně se takovými věcmi nenechte zneklidňovat - vy jste máme a stejně tak jako vy...
30. 8. 2021
otázka
Dobrý den, paní Jandourková, chtěla bych se Vás zeptat. Mám s přítelem občasné neshody. Jsem ve 25tt. Není to nic dramatického. Žádný dlouhodobý stres, pouze v tu chvíli. Někdy je to horší, ale většinou jen taková malá výměna názorů. Vím, ze bych...
odpověď
Dobrý den, v těhotenství je mnohem závažnější dlouhotrvající stres. Pokud jste občas v nepohodě, pak je důležité, že jde jen o výkyv a že se vrátíte zpět k pocitu klidu a pohody. Moc hezky popisujete tu past, kterou na sebe v dobré víře nastražíme...
24. 6. 2021
otázka
Dobrý den, paní doktorko prosím o radu ohledně syna -3,5 roku, zatím jedináček. Ani nevím jak pořádně začít, tak se omlouvám pokud to bude zmatečné. Od narození máme se synem krásný vztah, jsme na sebe hodně fixování, je moc šikovný, pomáhá mi když...
odpověď
Dobrý den, Váš syn je ve věku, kdy se tak trošku začíná vymezovat vůči světu, oddělovat se od Vás. Tím, že někdy dělá opak toho, co chcete, Vám ukazuje, že je samostatná bytost. To je vpořádku, to zdravé děti dělají:-))) Úplně nevím, zda se dají...
26. 5. 2021
otázka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jakým způsobem pracovat se synem, který je velice impulsivní. Nyní je mu pět a půl roku a je náš prvorozený, má téměř dvouletého brášku. Starší syn, na kterého se ptám, se narodil předčasně ve 28 týdnu těhotenství a...
odpověď
Dobrý den, možná právě proto, že ve spoustě věcí je hodně šikovný, tak ho hodně zlobí, když se mu něco nepodaří, je "zvyklý" na úspěch a tak nerad prohrává..... Buďte trpěliví, když se mu něco nedaří, nabídněte pomoc. Chvalte ho tam, kde je to na...
26. 5. 2021
otázka
Dobrý den, potřebovala bych poradit se synem. Bude mu 6 let a pediatrička mi neustále opakuje, že bude potřebovat asistenta pedagoga, že je nutné zajít do poradny, příští rok bude předškolák. Od tří let zná písmena, čísla, zajímá se hloubkově o...
odpověď
Dobrý den, myslím si, že přímou konzultací v poradně nic nezkazíte. Já takto na dálku nedokážu situaci posoudit, ale pokud Vám to dětská lékařka doporučuje, do poradny bych se objednala. Buď dostanete ujištění, že syn vše zvládne a pokud ne, pak...