Těhotná diabetička a její jídelníček

Těhotná žena nemusí držet speciální těhotenskou dietu, ale její jídelníček by měl být pestrý a některé potraviny by měla raději omezit nebo dokonce vynechat. To však platí pro zdravou těhotnou ženu, nikoliv pro těhotnou, u které byla zjištěna těhotenská cukrovka.

 

Jste ve druhé polovině svého těhotenství a právě vám lékař oznámil, že máte těhotenský diabetes? Nezoufejte – ve většině případů po porodu zmizí. Je však možným varováním, že by vás jednou ve stáří mohla navštívit cukrovka znova. Naučíte-li se právě teď, kdy čekáte miminko, vytvářet hodnotný a chutný jídelníček, v budoucnu jako když ho najdete. Jednak se budete cítit lépe, jednak se vyvarujete obezity, vysokého tlaku a kornatění cév. Strava těhotné diabetičky je ve své podstatě stravou nejzdravější a racionální.

Jak tedy správně jíst a nemít hlad?

Nemusíte mít strach, hlad rozhodně mít nebudete. Denně byste však neměla zkonzumovat více než 250 gramů sacharidů (v případě těžší cukrovky pouhých 175 g)

  • Jezte pravidelně, častěji a menší množství
  • Sledujte zpočátku váhu jednotlivých potravin a jejich energetickou hodnotu
  • Vylučte ze stravy lehce vstřebatelné sacharidy, jako je glukóza, sacharóza a maltóza.
  • Sacharidy jezte ve formě mléka, pečiva (tmavého), těstovin, rýže, zeleniny a ovoce.
  • Omezte tuky a jezte méně tučné bílkoviny, přestože nemají téměř žádné sacharidy
  • Snižte příjem cholesterolu a málo solte.

Zdá se vám to kruté? Nebojte se – brzy budete vědět, jak na to. Dopoledne se nedoporučuje jíst mléčné výrobky, protože byla zjištěna stoupající glykemická křivka, dávejte pozor na ovoce - přestože je zdravé a má hodně vitaminů, má také hodně sacharidů. Těhotná s diabetem by neměla denně sníst víc než dvě porce ovoce. To se vám zpočátku možná nebude zamlouvat, ale zvyknete si, a místo jablka nebo banánu si dopřejete zeleninu. Pozor na ořechy – nemají sice příliš cukrů, ale jsou zase „plné“ nenasyceného (zdravého) tuku a budete zbytečně přibírat.  Nenechte se zmást potravinami, které mají označení DIA, i ty jsou pro vás ve větším množství tabu. Zpočátku si budete muset danou potravinu odvážit, abyste získala co nejpřesnější odhad, ale za pár dnů už budete v obraze.

Abyste měla cukrovku pod kontrolou, jezte více nízkotučných výrobků s nízkým obsahem nasycených tuků, a naopak omezte ty s velkým obsahem nasycených tuků a mastných kyselin. Například:

  • Jezte dostatek ovoce, zeleniny a celozrnného pečiva (ale važte a nepřekračujte denní počet porcí)
  • Jezte ryby, drůbež bez kůže a pouze libové maso namísto tučného
  • Pijte pouze nízkotučné mléčné produkty
  • Sýry jezte do maximálně 30 % tuku v sušině, ideální je kupovat 20%
  • Vejce byste měli jíst maximálně dvě za týden – bílky je možné jíst bez omezení

Při cukrovce je důležité hodně pít, protože při ní dochází k vyšším ztrátám vody ledvinami. Hlídat pitný režim bude tedy nezbytností. Neměla byste vypít méně než 2 litry denně – kromě toho snížíte vznik infekcí močových cest.

Trpíte-li těhotenskou cukrovkou, je nutné, abyste dodržovala zásady zdravé výživy. Jenom tak zamezíte riziku, že se vám narodí dítě s adaptačními problémy, nedostatkem některých látek atd. Vše vám vysvětlí v diabetologické poradně, kam budete po celou dobu těhotenství docházet na pravidelné kontroly.

 

Příklad jídelníčku na jeden den:

Snídaně

1 plátek chleba 50 g, namazaný nízkotučným máslem typu Perla fit, dva plátky kuřecí šunky, hořký čaj nebo káva bez kofeinu s trochou nízkotučného mléka

Svačina

1 banán nebo 2 menší jablka nebo 2 mrkve

Oběd

Máte-li ráda polévku, můžete si uvařit zeleninovou, drožďovou, kmínovou, rajskou. Základem je voda a příslušná potravina – zbytečně nesolte, používejte koření. Nejste-li příznivcem polévek, dejte si jen druhé jídlo.

Například: vařené hovězí maso nebo kuřecí plátek, brambory, DIA kompot (pokud jste neměla ke svačině ovoce), nebo filé na česneku s brambory a zeleninovým salátem

Svačina

Hořký čaj, netučný tvaroh ochucený paprikou a cibulí, případně lžící zakysané smetany light (asi 60 g), jedna žemle nebo tmavý chléb (40 g), nebo hořké kakao, 1 rohlík  pomazaný tence nízkotučným máslem

Večeře

Kuřecí salát, 50 g chleba, 1 jablko, čaj, nebo 100 vařených těstovin s kuřecím masem a zakysanou smetanou light, červená řepa, nebo přírodní roštěnka s bramborovou kaší s okurkovým salátem

2. večeře (těhotná diabetička by neměla zapomínat na druhou večeři!)

200 g jablek, nebo pomeranče nebo 100 g ředkviček nebo 100 g nastrouhané mrkve s jablkem

 

Přehled potravin obsahujících 10 gramů sacharidů:

Chléb – 20 g

Rohlík, houska – 18 g

Dietní suchary – 12 g

Mouka hladká, hrubá – 14 g

Ovesné vločky – 15 g

Brambory – 50 g

Knedlík houskový – 25 g

Knedlík bramborový – 30 g

Rýže syrová – 14 g

Těstoviny – 14 g

Čočka syrová – 17 g

Fazole syrové – 17 g

Soja – 35 g

Bramborová kaše – 70 g

Mléko – 200 ml

Jogurt bílý – 100 ml

Ananas – 80 g

Banán – 45 g

Broskve – 80 g

Grapefruit – 110 g

Hrušky – 65 g

Jablka – 80 g

Jahody – 115 g

Kiwi – 100 g

Mandarinky loupané – 100 g

Meloun – 120 g

Maliny – 80 g

Pomeranč – 90 g

Švestky – 60 g

Třešně – 70 g

Hroznové víno – 60 g

 

Ivana Ašenbrenerová, odborná spolupráce MUDr. Moravcová s použitím literatury Dieta při cukrovce