Výživa kojící matky

Výživa kojící matky - obrázek
Výživa kojící matky - obrázek

I v případě, že výživa matky není optimální, složení mateřského mléka pokrývá dostatečně potřeby dítěte. Jak jsme již výše zmiňovali, tvorba mateřského mléka je dána především uvolňováním hormonů oxytocinu a prolaktinu, množství přijaté stravy a tekutin ji ovlivňuje pouze minimálně. 

Kojící matka vyžaduje vyšší příjem energie (cca 3000 kcal na den); množství přijatých tekutin by se mělo pohybovat mezi 2–3 litry (mléko, džus a minerální vody). Žena během prvního půl roku po porodu obvykle ztrácí 0,5–1 kg tělesné hmotnosti za měsíc.

Jídelníček kojící ženy by měl obsahovat z důvodu vysokého obsahu jodu a optimálního složení mastných kyselin alespoň 2–3krát týdně ryby. Nutností je dostatečný příjem vitaminů, minerálů a stopových prvků – ty nejdůležitější jsou uvedeny v tabulce. Příjem soli by se měl pohybovat okolo 3–5 g.

Vegetariánský, či dokonce veganský způsob života vyžaduje v průběhu kojení zvláštní obezřetnost. Nezbytná je suplementace vitaminem B12, železem, vápníkem  a dalšími živinami.

Občasné  užití malého množství alkoholu (cca 200 ml stolního vína) dítě nepoškozuje. Aktivní i pasivní kouření snižuje tvorbu a uvolňování mléka z prsu, není však při kojení kontraindikováno.

 
Autoři: doc. MUDr. Tomáš Honzík PhD., prof. MUDr. Antonín Pařízek, CSc.,