Cvičení v šestinedělí

Cvičení v šestinedělí - obrázek
Cvičení v šestinedělí - obrázek

Cvičení v období šestinedělí hraje značnou roli.

Organismus rychleji regeneruje a navíc cvičení zabraňuje poporodním obtížím, jako jsou například bolesti zad, problémy s udržením moči, sestup dělohy ap. Cílem cvičení je odstranit změny, které v těle ženy nastaly v průběhu těhotenství, při porodu a následně i v šesti­nedělí.

Začít cvičit můžete již 12–24 hodin po porodu. Dnes již všechny porodnice upřednostňují včasné vstávání po porodu, a tak časnou mobilizaci šestinedělky.

I když v tomto období není jednoduché přizpůsobit denní režim matce, na cvičení by si měla vyhradit alespoň chvilku, protože čím dříve začne, tím rychleji se její tělo bude zotavovat a navracet do stavu, který byl před těhotenstvím. První cvičení probíhají na odděleních šestinedělí pod vedením rehabilitačních pracovníků. Cvičit se začíná pozvolna, ne intenzivně, aby nedošlo k nepří­jemné únavě. Nikdy by cvičení nemělo vyvolávat bolest.

Před cvičením je nutné se vždy vymočit, lépe je cvičit po kojení, ne s plnými a těžkými prsy.

Cvičení je zaměřeno na:

  • pánevní dno: svaly pánevního dna bývají porodem poškozeny, proto zařazujeme cviky na jejich posílení, je možné cvičit, i když byl proveden nástřih hráze,
  • prsní svaly: posilováním a protahováním prsních svalů se podporuje laktace,
  • svaly dolních končetin: cvičením těchto svalů se povzbuzuje krevní oběh a tím následně zabraňuje vzniku trombů,
  • břišní svaly: posilují se pouze v případě, že nedošlo v průběhu těhotenství k tzv. diastáze (rozestupu přímých břišních svalů), pokud byste je v tomto případě posilovaly, došlo by k jejímu zhoršení; zpočátku je třeba posilovat pouze šikmé břišní svaly, posilování přímých svalů se zařazuje až po odeznění diastázy, s náročnějším posilováním břišních svalů se pokračuje až po šestinedělí,
  • zavinování dělohy: toto cvičení je možné provozovat hned po příchodu na oddělení šestinedělí tím, že si matka lehne na břicho a podloží si oblast žaludku.

Obecně lze říci, že oslabené svaly je třeba posílit a přetěžované uvolnit.

Výhodu mají matky, které byly aktivní, v dobré fyzické kondici a cvičily již v průběhu těhotenství. Pravidelným cvičením se rychleji vrátí i správné držení těla.

Cvičení má nejen estetický vliv, kdy ochablé svaly se posílí a zpevní, ale v neposlední řadě i psychický účinek, cvičením se vyplaví řada hormonů (např. endorfiny), čímž se dosáhne lepší nálady a duševní pohody.

Pokud žena kojí, tak není vhodné držet jakoukoliv dietu. Při cvičení a obecně v šestinedělí je vhodné vždy dodržovat pitný režim. Z hygienických důvodů je nevhodným sportem v období šestinedělí plavání.

Autor: porodní asistentka L. Marková

Kniha o těhotenství, porodu a dítěti, Galén, Praha 2015